Lunds kommun. Fastighetsnämnden
LUNDS KOMMUN. FASTIGHETSNÄMNDEN (1971-1995)
Stadsfullmäktige beslutade den 17 dec. 1954, § 403, om inrättande av en fastighetsnämnd i Lunds stad.
I och med fastighetsnämndens tillkomst överfördes arbetsuppgifter som fram till dess åvilat drätselkammarens byggnadskommitté, samt drätselkammaren i dess egenskap av förmedlingsorgan för bostadsförsörjning och organ för stadens bostadsförmedling.
Fastighetsnämndens ansvarsområden omfattade:
Administration:
· förvaltning av kommunens fastigheter, i den mån det inte ankom på annan nämnd
· upprätta bostadsförsörjningsprogram
· exploatera bostads- och företagsområden
· handha förmedling av kommunala tomter
· hantera bostadsanpassningsbidrag
Lundafastigheter:
· erbjuda styrelser och nämnder samt övriga hyresgäster byggnader och lokaler anpassade efter deras behov av yta, funktion och service
· förvaltning av kommunens byggnader
Fastighetsnämnden förvaltade t ex 1995 genom Lundafastigheter lokaler för kommunens egna verksamheter samt bostäder och lokaler för externa verksamheter omfattande ca 400.000 kvm.
1996 omorganiserades fastighetsnämnden till en ny nämnd: Nämnden för Lundafastigheter.